Arbete pågår!
Denna sida är under uppbyggnad och innehåller både ofärdigt och ogranskat material. Läs med största försiktighet!
Vill du vara med och utveckla denna sida?
Innehåll att utforska
- Vi vet att stress är livsnödvändigt, nyttigt och förbättrar lärande - i lagom dos och följt av återhämtning
- Vi vet att stress smittar
- Vi vet att för mycket och långvarig stress påverkar våra mentala funktioner och förändrar till och med våra gener
Vilka olika mekanismer finns? Är amygdala alltid involverad?
När slår stresspåslaget över från att öka uppmärksamhet och inlärning till att blockera inlärning?
Kortisol ger ökad uppmärksamhet, /\-kurva, men kronisk höjning ger negativa resultat. Hur länge är lämpligt att hålla uppmärksamheten före paus?
Ta upp homeostas/allostas, allostatisk belastning, balanspunkt,
Optimalt tillstånd?
Hur många stressmekanismer?
Hur många sätt kan HPA-axeln aktiveras? Amygdalas roll?
HPA-axeln bara för medellång stressor?
Stress - en livsnödvändigt funktion!
Att möta begreppet stress
Vilken relation har du till stress?
Hjärnans mentala modell av sig själv, andra och sin omgivning
Din hjärna försöker ständigt bilda sig en så bra uppfattning om sin omgivning som möjligt så att den kan generera så lämpliga kroppsliga beteenden som möjligt.
Hjärnan simulerar modellen
Det är denna mentala modell som vi faktiskt upplever snarare än våra sensoriska intryck.
Stress – en del av dig
Förmodligen visste du redan att kroppens stressmekanismer hjälper hjärnan att reagera, till exempel i en direkt hotfull situation, genom att sätta kroppen i beredskap.
Små doser med återhämtning
Små doser av stress är alltså ett verktyg för din kropp… eller din hjärna… eller dig, att reglera dig själv, ditt beteende och din egen upplevelse av vad du är, både i direkt hotfulla men även oförutsägbara situationer.
D
achieving stability through change.
in an especially stressful environment an individual might maintain, and defend, an elevated level of blood pressure relative to the level maintained in a less-stressful environment.
might include activating a hormonal stress response that, while facilitating an animal’s overall ability to respond to a challenge to one regulated variable, may also lead to concurrent activation of responses that have opposite and competing effects on a different regulated variable.
“allostatic load” to account for the cost to the response system for maintaining a regulated variable at a value chronically displaced from its previous level by prolonged activation of compensatory effectors
homeostasis doesn’t take learning into account
if blood glucose levels decrease prior to a bout of eating, the decline can be (and has been) viewed as a deviation in a regulated variable that elicits feeding as a corrective response to restore blood glucose levels via negative feedback (Campfield & Smith, 2003; Mayer, 1955). Conversely, the same premeal drop in blood glucose can be viewed as an anticipatory regulatory response that serves to lessen what would otherwise be a larger prandial hyperglycemia.
challenge to the regulated variable not only provides an excitatory input that activates corrective effector responses, but also provides inhibitory input to the opposing effectors
balance-point
While inefficient concurrent activation of opposing effectors is inconsistent with homeostatic principles, a balance point model of allostasis can accommodate it and recognize that this inefficiency contributes to allostatic load on effector systems.
homostas, allostas, balanspunkt
sid21 – mindre stressreaktion => kolekyler till kroppen => används inte => uppbyggd irritation/ilska
fly/fäkta vs spela död
Stress är inte hur man har det, utan hur man tar det!
Vad är stressande?
Vad som är stressand beror inte bara på vem du är – din ålder, ditt mindset, hur just din hjärna är uppbyggd, hur samverkan med dina tarmbakterier ser ut eller hur dina gener är epigenetiskt på eller avslagna. Om du blir stressad beror också kraftigt på kontexten – hur har du ätit och sovit? Har du hanterat en liknande situation förut? Och kanske viktigast, hotar situationen din sociala status eller upplever du att du har kontroll?
Hot eller stimulans?
Stress är nog
… men tro inte att all stress kan avhjälpas bara du har rätt mindset
D
Social stress
Social samverkan med andra människor kan ofta vara tvetydig och svår att förutsäga, vilket gör det svårt för hjärnan att skapa en bra mental modell för sociala interaktioner. Speciellt eftersom det i dagens samhälle ständigt tillkommer nya okända människor, . Mängder av hjärnans resurser behöver därför läggas på att läsa av, bygga upp och omvärdera mentala modeller över andra människor. tressande i sig, Men Social
Känsla av kontroll och socialt stöd
stress
* själva stimuleringen
- upplevelsen avstimuleringen
- psykologiska reaktionen
- återkopplingen och upplevelsen av stressreaktionen
coping
lättstressad hjärna ökar risken för problem men genomlevda problem ökar risken till en lättstressad hjärna. – vikten av trygg uppväxt
stress minskar hippocampusvlum => ta bort stress ökar volymen igen
olika grad av ångest, genetiskt betingar
stresstålighet – KASAM
stressåterhämtning
Kroppens och hjärnans stressmekanismer
Sympatiska gasen och parasympatiska bromsen
Dynamisk balans
tttt
HPA-axeln
Det pågår
High-road/low-road
Det pågår
Samma stressreaktion för fysiska och psykiska stressorer
- Med hjälp av sin mentala modell kan hjärnan förutse hotfulla situationer och
Vad händer i kroppen när du blir stressad?
stresrespons
autonoma nervsystemet – blodcirkulation, matsmältning, njurfunktion
hormonella systemet ställer om ämnesomsättning, näringsdipåer, vatten-saltbalas
människor- psykologisk påfrestning,
Amygdala – larmcentralen
Dynamisk balans
tttt
Hur påverkar stress hjärnan och lärande?
Stress och livslångt lärande
På kort sikt
Prefrontallobel, arbetsminne
Stressa genom livet
foster, barn, ungdom, vuxen, äldre
strukturella förändringar Prefrontallobel, arbetsminne, amygdala
Kortisol
upp och nedvänd u kurva sida 83
Oerhört viktigt att prata med barn för att förstå hur just de tolkar olika situationer som kan ge upphov till stress
Stress smittar
När din hjärna ser eller känner lukten av någon som är stressad så triggas ofta även ditt eget stressystem igång. Genom att stressen smittar till dig får din kropp ett försprång i att förbereda sig mot det hot som stressade den andra personen.
Om stress smittar, hur påverkas lärandesituationen i klassrummet om läraren är stressad? Ligger det i allas intresse att få ned stressnivåerna i skolan, arbetsplatserna, sjukvården…?
Dra nytta av din stressrespons – förväntanseffekt och nyfikenhet
Om du hänger upp ett cykelhjul i endast ena sidan kommer det ramla mot marken. Om du först sätter kraftig snurr på hjulet, kommer det ramla
- snabbare,
- lika snabbt eller
- långsammare?
Om du inte har sett detta fenomen tidigare så blev du förmodligen förbryllad. Din mentala modell av hur världen beter sig stämde inte med det du såg och en måttlig stressrespons kickade därför igång i dig. Din puls gick sannolikt upp, dina pupiller vidgades, du fick en ökad uppmärksamhet för det som inte passade in i din mentala modell. Du är i ett perfekt tillstånd för att lära dig mer om snurrande hjul.
Stressnivån är konstruktiv
Öka nyfikenheten och inlärningen
Genom att då och då skapa oväntade situationer kan du utnyttja din och andras stressrespons för att öka inlärning. För att få god effekt krävs dock följande.
- Det oväntade måste kretsa kring det som skall läras, eftersom hjärnan styr uppmärksamheten mot det oväntade. Ett orelaterat “roligt” inslag riskerar snarare att bli en distraktion, (men kan i och för sig öka vaknadsgraden om någon sover?).
- Stressen behöver vara på en nivå så att det oväntade kan tolkas som en övervinnlig utmaning och inte bli ett oöverkomligt flöde av nya intryck som måste läras in före nästa prov. Det är en svår balans att gå nära stresskanten så att situationen blir utmanande och inte hotande.
- Undvik social stress genom att skapa en socialt trygg och förutsägbar miljö. Annars riskerar den sociala stressfaktorn ta över och bli en distraktion, eftersom hjärnan kommer känna stort behov av att lägga resurser på att övervaka den socialt svåra situationen som den mentala modellen inte kan förutsäga.
- Därmed inte sagt att det är bra och viktigt att öva på att hantera social stress, men på en lagom stressande nivå som dessutom bidrar till att bygga det sociala klimatet. Det är viktigt att kunna göra fel, till och med göra bort sig. Strestålighet.
Hur kan vi stressa hållbart i ett modernt samhälle?
Ett vaccin mot stress?
Sömn och återhämtning
Fysisk aktivitet
Sociala relationer
Kost
Biofeedback
Meditation
Föräldrastil
- höga förväntningar
- tydliga regler
- konsekventa
- visar omsorg och stöd
- belönar det medgörliga barnet med värme
Utmanande och meningsfulla uppgifter
Personlighetsutveckling
Återkoppling och bekräftelse
Repetition och reflektion
Sociala relationer
fysisk aktivitet och stimulerande miljöer
Kost
Sömn
Går att ta ansvar, går att påverka, öva på att ta beslut och ta konsekvenser av beslut
Omvärdera hot till utmananing
Hur kan du dra nytta av att du blivit mer alert? Om du känner olust, kan du omtolka hotet till en utmaning och hitta motivation, stressorn verkar ju vara betydelsefull? Och glöm inte att återhämta dig!
Tidig exponering i livet för hanterbara stressorer => kan klara detta
proaktiv hantering av hot genom planering och problemformulering
optimism och positiva känslor
omtolkning av hot, positiv inramning eller acceptans av det som inte går att påverka
skapande av mening och tydliga uppgifter
riversera epigenetisk felprogrammering
Arbetsgivare – undvik otydligt ledarskap, olösta konflikter, delaktighet
Strategier för att hantera stress
- Använd ditt kroppspråk för att hjälpa biokemin i din hjärna att förstå att du inte befinner dig i en stressande situation
Förvänta sig det värsta?
Att alltid förvänta sig det värsta kan vara en strategi för att inte bli besviken. Resonera kring för- och nackdelar med denna strategi, utgå från att din mentala modell är extra viktig vid just psykologiska stressfaktorer.
Att förvänta sig det värsta kan mycket väl ha en skyddande effekt emot besvikelse på kort sikt, speciellt om något råkar gå extra dåligt. Men, när du koncekvent tränar dig själv på att förvänta dig det värsta, genom att föreställa dig olika negativa cenarion, så kommer byggs dessa förväntningar in i din mentala modell. Som redan nämnt är det bra de enstaka gånger då det går ovanligt dåligt, för då stämder ju din mentala modell. Utfallet “blev” förutsägbart. Men förmodligen kommer det vara vanligare att det värsta inte händer, resultatet blir lite mitt emellan eller riktigt bra till och med. Om du ändå förväntade dig det värsta så kommer utfallet inte stämma med din modell. “Oj, varför gick det riktigt bra nu? Det hade jag inte trott – världen är oförutsägbar och jag har inte kontroll.” Risken är därför att “att förvänta sig det värsta” leder till att du blir sämre på att förstå världen och förutsäga hur den beter sig. Till exempel vad du kommer få för betyg på nästa matteprov, vilket blir mer stressande i sig än att det ibland går dåligt. Det är därför förmodligen bättre och mer hållbart att försöka träna sig på att förvänta sig och förutse rimliga utfall. Det kommer inte bara göra dig mindre stressad, ge dig mer självinsikt, utan också hjälpa dig att förstå vad du behöver träna mer på och hur det påverkar ditt resultat. Om du alltid förväntar sig det värsta så borde det ju inte spela någon roll om du anstränger dig eller inte? Du riskerar att förstärka ett fixed istället för ett growth mindset!
Reflektera och diskutera
Kan man tänka sig sjuk?
Referensmaterial
Lär dig mer om stress i någon av källorna nedan.
Poddar
Stressforskningsinstitutets podd diskuterar olika aspekter av stress
“Vi ser vi ett behov av balanserad information som vare sig överdriver eller undervärderar riskerna med stress.”
Böcker
Stress: gen, individ, samhälle
Bengt Arnetz, Rolf Ekman (2013)
Videoföreläsningar
Varför får inte zebror magsår? En föreläsning om stress och hälsa. Vad händer om stressresponsen slås på för ofta, för länge på grund av rent psykologiska anledningar?
Externa hemsidor
Institutet för stressmedicin bedriver forskning och utvecklingsarbete samtidigt som de förmedlar kunskaper och erfarenheter om stress, hälsa och psykosocial arbetsmiljö.
Stressforskningsinstitutet bedriver grund- och tillämpad tvärvetenskaplig forskning om hur individer och grupper påverkas av olika sociala miljöer, med särskilt fokus på stressreaktioner och hälsa.
suntarbetsliv ger dig inspiration och lyfter fram verktyg och forskning som kan hjälpa dig i ditt arbete för en frisk arbetsplats.