Innehåll att utforska
- Vi vet att ens mindset påverkar ens ansträngning och inlärning
- Vi vet att ett growth mindset stärker lärandeprocessen
- Vi vet att hur vi berömmer våra barn och varandra påverkar våra mindset
Mindset
Growth mindset
När man har ett growth mindset är man övertygad om att ens mentala förmåga och intelligens, kan utvecklas och förbättras genom att träna sin hjärna.
Fixed mindset
I ett fixed mindset tror man istället att ens mentala förmåga och intelligens i stor utsträckning är något fixt som inte går att ändra.
Är det meningsfullt att försöka?
I kontrast till ett fixed mindset känns det däremot oftast meningsfullt att försöka när man är i ett growth mindset. Ansträngingen kommer ju ordagrant förändra din hjärna!
Att skydda eller utveckla sin självkänsla
Vilket mindset vi har leder ofta till olika konsekvenser för vår självkänsla.
Att misslyckas, eller inte ännu lyckas
Avgörande i sammanhanget är de korta men viktiga orden ‘inte ännu’.
Synliggör lärandet
Att synliggöra lärandet kan vara ett effektivt sätt att visa att det går att lära sig saker som man först tyckte var svåra.
Hur vi berömmer gör skillnad
Hur vi som lärare och föräldrar berömmer och uppmuntrar varandra och våra skolungdomar har stor påverkan på vilket mindset vi förstärker.
Finns det bara två mindset – fixed och growth?
Självklart finns det ett helt spektra av olika dimensioner av mindset som delvis flyter in i varandra.
Forskning och fallgropar
Att påverka mindset
Interventioner med growth mindset verkar framför allt ge positiva effekter för minoritetsgrupper och lågpresterande.
Forskning och kritik
Carol Dweck är forskaren som myntade begreppet growth mindset.
Fallgropar och missförstånd
Med tiden har Carol Dweck och hennes kollegor identifierat några vanliga missförstånd och fallgropar kring growth mindset.
Läs mer i Carol Dweck Revisits the ‘Growth Mindset’.
Growth mindset = att anstränga sig?
Ett missförstånd om growth mindset är att det bara handlar om att man anstränger sig.
Berömma all ansträngning?
Att berömma strategier eller ansträngningar som inte har lett till lärande, “bra jobbat, du försökte ditt bästa” är ingen bra återkoppling om eleven inte förstår varför strategin inte fungerade.
Antingen fixed eller growth mindset?
Ett vanligt missförstånd är att en person alltid har antinget ett fixed eller ett growth mindset.
Reflektera och diskutera
Diskutera!
- I vilka situationer har du ett growth mindset?
- När triggas du in i ett fixed mindset?
- Hur kan du ändra ett fixed till ett growth mindset?
- Är du och dina kollegor i ett growth mindset nu och därmed öppna för feedback? I så fall, kan ni berätta om situationer när ni märkt att ni själva eller andra varit i ett fixed mindset? Hur kan ni hjälpa och stötta varandra in i ett growth mindset?
- Är det alltid bra att ha ett growth mindset? Får man aldrig vara nöjd och stolt över sin prestation, måste man alltid utvecklas? Finns det situationer då ett fixed mindset kan vara bra?
- Hur kan vi se på egna och andras prestationer? Varför och när är prestationer viktiga?
- När elever påminns om att de är flickor eller tillhör en minoritet före ett prov så presterar de överlag sämre på gruppnivå. Hur påverkar normer i samhället vilket mindset olika grupper av människor har? Vad kan det ge för konsekvenser för vår demokrati?
Vill du jobba mer med mindset?
Testa Region Hallands modul för mindset som är en av modulerna i projektet Välmående ger resultat.
Referensmaterial
Externa hemsidor
Mindset Scholars Network – ett närverk som samlar, granskar och sammanfattar forskning kring mindset.
Growing Minds – svensk sida med kunskap och verktyg för att bygga upp barns självkänsla.
Mindset works – för föräldrar och skola om olika aspekter av growth mindset och hur vi når dit.
YouCubed – mindset och matematikundervisning.
Be a Learning Hero – för dig som förälder och ditt barn.
Granskare
Arbetar sedan många år tillbaka med utvärderingar och forskningsprojekt mestadels på nationell nivå. Hennes intresseområden är bl a elevers motivation att lära i relation till prestationer, självkänsla och hälsa samt undervisningspraktiker som främjar deras utveckling.
Professor i pedagogik
Göteborgs universitet